Thursday, July 19, 2012

"tak dak la teruk sangat apa yang menimpa aku ni..."

Alhamdulillah...(^_^)

Keberadaan dalam tarbiyah telah mengubah banyak perkara dalam kehidupan aku. Dari sudut prinsipnya, cara bersikap, sudut pandang, perilaku dan banyak lagi. Walaupun ada kalanya ternyata jelas berbeza dengan kebiasaan orang ramai sehingga menyebabkan diri terasa asing dan kesorangan, namun aku percaya dan yakin, prinsip inilah yang paling tepat dan hampir dengan islam. After all, its not me alone holding on to the principles. Di sana ramai lagi saudara-saudaraku yang masih tegar dengan prinsip-prinsip ini (^_^).

So hari ni aku nak kongsikan satu perkara yang sangat best yang aku dapat dari tarbiyah, yakni, bagaimana cara menangani stress? Mudah-mudahan dengan tips-tips yang akan diberikan akan mengubah sudut pandang kita dan cara kita bersikap apabila berhadapan dengan stress.

Jadi apa yang patut kita buat bila dilanda stress?

Lets start with the first tips: Katakan pada diri anda:

1) "tak dak la teruk sangat apa yang menimpa aku ni kalo nak dibandingkan dengan orang lain."










Tips yang kedua:

2) "tak dak la teruk sangat apa yang menimpa aku ni kalo nak dibandingkan dengan orang-orang soleh"


Baca dan hayati sirah Rasulullah SAW, nabi-nabi terdahulu, para Sahabat serta orang-orang yang hampir jiwanya dengan Allah. Bandingkan apa yang menimpa mereka dengan apa yang menimpa kita. Nescaya jauh sekali bezanya.


Khabab Ibn Arath dibakar kulitnya dengan besi panas sehinggan titisan cecair yang keluar dari badannya memadamkan besi tersebut.


Sekiranya kita dipulau beberapa hari oleh kawan-kawan, bayangkan pemulauan yang dihadapai oleh para Sahabat sehingga 3 tahun. Hinggakan ada yang makan daun-daun dan kayu kering. Bukan kerana tiada wang untuk membeli makanan, tetapi kerna dipulaukan masyarakat dari segala sudut perhubungan.


Lihat pula apa yang menimpa Nabi kesayangan kita Muhammad SAW. Dilontar batu di Taif sehingga mengalir darah dari tubuh baginda. Suatu masa dahulu di gelar Al Amin oleh masyarakat arab, namun setelah tiba perintah menyampaikan islam lantas baginda dikeji dengan pelbagai cercaan, Si Gila, Pesihir dan sebagainya. Bagaimana pula sikap kita apabila dicerca?

Tips yang ke tiga..yakni tips yang paling dasyat:

3) " Ya Allah, sesungguhnya mata ini gagal melihat hikmah disebalik ujian yang Kau turunkan sehingga terasa begitu sempit jiwa ini. Kau ajarkanlah aku hikmah disebalik ujian ini"

Yup, tips ketiga adalah..berdoa. (^_^)

Untuk tambah kan keyakinan kita lagi, mari kita tadabbur ayat Al-Quran. Insyaallah, ni aku nak kongsikan ayat-ayat Al quran yang selalu memotivasikan aku bila stress:



"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya" (2:282)

"..boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui" (2:216)

"Tidak ada suatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan ijin Allah; dan barangsiapa yang beriman kepada Allah niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu" (64:11)


"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran" (2:186)


"..Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu." (65:2-3)


"Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan" (94:5-6)


Yakinlah dengan ayat-ayat ini...Andai kata-kata orang bisa menyentuh jiwa kita, inikan kata-kata Ilahi, pemilik segala jiwa.


InsyaAllah sekadar ini dahulu perkongsian daripada aku. So apabila dilanda stress, katakan pada diri anda:


"tak dak la teruk sangat apa yang menimpa aku ni...Aku kan ada Allah" (^_^)







3 comments:

ADZLAN SYAZNI July 23, 2012 at 4:27 PM  

Post yang kacak seperti penulisnya. Kui3

unique.as.self July 30, 2012 at 7:24 AM  

indeed. kesimpulannya, kita kena slalu belajar bersyukur.

nice article. teruskan usaha.

Post a Comment

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP