Sunday, June 24, 2012

"rasa macam nak patah pinggang"..."je"

Alhamdulillah, selamat tiba UTP...(^_^)

Termasuk kali ni, sudah kali ketiga aku merempit sorang-sorang dari UTP ke Pineng. Dan 3 kali juga aku hampir langgar kereta dalam tempoh dua hari ni...hehe...nasib baik tak de perkara yang tak diingini berlaku ..

Yup, sejak ada motor bermula tahun lepas, dah tak travel macam dulu lagi dah. Naik bas, KTM, LRT, sambil bawa buku solusi dok pi jual dalam perjalanan..semua tu dah tak lagi...Sebab sekarang aku dah ada peneman hidup, "LC hitam berBOx""...huhu (^_^)

Dan bila cakap pasal travel jauh, jarak yang paling jauh yang pernah aku lalui takat ni, adalah dari UTP ke Pineng..Tak de la jauh sangat, dalam  195 km..Kalo jalan staright then berhenti 3 kali untuk isi minyak sahaja, ada la dalan 2 jam 50 minit...Kalo berhenti campur makan, mau la dalam 4 jam....Biasanya aku bertolak dari UTP sabtu pagi ke Pineng untuk program, Ahad petang pula sudah bertolak ke UTP semula..Bila total up, dalam 400 km jugak la.

Apa cabarannya bila jalan jauh ni? (^_^)

Yang pertama, kalo jadi apa-apa...susah...sebab aku travel sorang-sorang..Macam first time travel dulu, tiba-tiba motor aku bau macam hangit...rupa-rupanya minyak hitam dah nak kering...Nasib baik la waktu tu dah nak sampai RNR Ipoh, so dapat la refill minyak hitam yang baru...Jadi, apa yang aku nak highlight kat sini, penting untuk kome pastikan kenderaan kome dalam keadaan yang baik sebelum travel...cek dulu minyak hitam, brek,angin tayar, rantai ok atau kendur dan sebagainya...Dah semua ok, baru start travel...

Yang kedua, terutamanya bagi 'perempit motor' yang travel menggunakan motor secara berseorangan adalah...untuk kekal concentrate dalam 'perempitan'... Mengantuk, hilang fokus dek mata terpana sebentar kat board iklan yang menayangkan gambo pompuan yang tak de kena mengena langsung dengan produk....Semua tu boleh buat kita hilag konsentrasi..

So macam mana nak handle masalah ni?

(^_^), ha ni dia aku nak kongsi apa yang selalu aku buat...

Pertama sekali di awal-awal perjalanan, aku mesti baca doa naik kenderaan dengan mathurat..lepas habis aku akan mengulang surah-surah yang aku hafal pastu azan kuat-kuat sampai pecah suara(^_^)...For me, it is important to start something right...So at least kalo jadi apa-apa, insyaallah dah ada 'bekalan' sikit...(^_^)..huhu...Tapi biasanya sekejap je, dalam 30 ke 40 minit..

Then apa yang aku buat untuk masa selebihnya?huhu...yang ni lagha sikit la...KARAOKE..huhu.(^_^)..aku pun macam tak percaya ja.....lagu nasyid, lagu jiwang, rock..Habis semua lagu pakat aku tibai rata..Sebab aku jenis yang tak hafal lirik, last last duk tinggal nananana, huhuhuhu, aaaaaa....(^_^). Somehow it really help me to focus on the road...moga-moga terampun la kelaghaan aku ni...


Tu yang penting aku "start it right " tu...Sebab biasanyanya, as time go, kita cenderung untuk buat benda yang bukan-bukan as the result to keep maintain the concentration....Bayangkan kalo dari mula dah start karoake, gamaknya tak de nak teringat dah nak baca doa, mathurat azan dan sebagainya...


Tapi untuk perjalanan kali ni, UTP-Balik Pulau, aku terjumpa satu teknik baru untuk kekal concentrate dan tak mengantuk..BERANGAN...(^_^)


Semuanya bermula bila beberapa buah motor super bike lalu memotong motor LC ku...Lamunan bermula..



Aku bayangkan aku beli motor besar 1000 CC ke atas...Bumyi ekszs kuat gile macam enjin bot...Then aku travel naik motor tu untuk pi progam macam biasa...Yang specialnya, zaujah aku pun ada kat belakang sekali..memakai seperti ninja(berpurdah), membonceng bersama aku..bersama-sama menghirup udara segar..kemuadian layan laju 240 km sejam....pergh, romatik gile.....Sedar-sedar aku sengih sorang-sorang...haha...

Tapi betul la...aku memang harap untuk ada motor besar suatu hari nanti...Cuma part romantik tu je la yang tak pasti...hehe...Bagi aku yang dah menghabiskan lebih dari 15000 km atas jalan dengan motor, itu la saat romantik yang mampu aku bayangkan....(^_^)

Alrite...cukup dulu part cerita pasal pengalaman..kalau bab bercerita, semua orang suka, ye dak? its normal...Tapi ada yang lebih istimewa daripada pengalaman.....itulah namanya pengajaran (^_^)...

Ikhwah sekalian...(^_^)

For me, future is always uncertain. Mati itu suatu yang pasti, tetapi hidup itu belum tentu..Kita tak tahu apa yang akan berlaku sepanjang perjalanan kita...Justeru banyakkan amal di mana sahaja kita berada..."Start it right",Sentiasa mulakan sesuatu dengan mengingati Allah, mudah-mudahan Allah bagi kekuatan untuk kita kekal mengingatiNya sepanjang urusan kita.... wallahualam~ (^_^)







Read more...

Sunday, June 17, 2012

Kematian...

Kematian qiamunlail...

Kematian solat berjemaah, kematian solat pada awal waktu...

Kematian membaca quran, mendengar ceramah dan peringatan....

Sedang suatu ketika dahulu ia penuh hidup....


Sugguh, kematian ini jauh lebih besar daripada tercabutnya roh dari jasad!!






Read more...

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP