Tuesday, August 23, 2011

"We" (UTPian's Muslim) prove Ramadhan reduces our productivity

Facts:

1) Ramadhan reduces the speed of the Muslims. They always late.

2) The attendance to the class is drastically decreases. Guess who is absent at the first place?

ans: MUSLIMS

reasons:
i- LAZY
ii- OVERSLEEP
iii- sick (rare case)

3) Ramadhan is the "festival of excessive sleep" during the day. (just ask yourself how many hours you sleep during the day and how many time you miss your class because of it)

4), 5).....(what else? just list it!...there are a lot more evidences that show Ramadhan reduces our productivity.The prove is yourself!)

(sigh...)

*******

hmh...

Marah, kecewa, sakit hati dengan diri sendiri kerana merasakan diri ini termasuk juga dalam kalangan orang di atas.

Pernah sekali dalam kelas, lecturer Chinese mengomen tentang kehadiran. Waktu tu kelas pagi pukul 9.

" Where is the others? only this this number ea?" sambil tangannya mengira jumlah pelajar yang hadir.

" Ooo, because of fasting ea. I used to be at the same situation either during my college life. My Muslim friend told me that they usually fell asleep after taking the "breakfast"..they call it sahur...am I right?...then they never woke up early in the morning once they sleep. So next time, please don't sleep again after taking the breakfast..." dia menyambung.

Dari riak mukanya, jujur aku cakap,tak nampak langsung niat nak memperlecehkan pelajar islam. Hanya sekadar berkongsi pengalamannya. Lagipun dia seorangan lecturer yang baik dan sangat mengambil berat tentang kefahaman pelajar akan apa yang diajarkannya.

Tapi entah kenapa, kata-kata itu sangat memberi kesan yang memberkas..

"Inikah erti Ramadhan yang kita tunjukkan kepada non muslim?" bisik hatiku.

Sedangkan umat islam terdahulu mengukir banyak sejarah agung semasa di bulan Ramadhan. Mereka sangat produktif. Kemenangan pada perang Badar Al-Kubra, peperangan Al-Buwaib pembukaan kota Mekah, semuanya berlaku pada bulan Ramadhan..

*******

Hmh, tak boleh jadi keadaan dibiarkan berlarutan begini. 7 hari lagi berbaki sebelum Ramadhan melabuhkan tirainya.

Aku selalu mengingatkan diri bahawa kita bukannya berdiri sekadar mewakili diri sendiri. Tapi kita mewakili ibu bapa kita, kita mewakili keluarga kita, kita mewakili institusi yang mana kita berada di dalamnya dan yang paling penting, kita mewakili ISLAM. Jadi perlu kita berhati-hari menunjukkan sikap kita supaya tidak memberi tanggapan buruk pada islam.

Mungkin sedikit perkongsian. Tengok video kat bawah ni:




dan juga ni



Mudah-mudahan jadi panduan kita untuk menjadikan 7 hari Ramadhan yang berbaki, sebagai Ramadhan yang berkualiti.

Sedikit komen tentang video yang aku attach. Subhanallah, seriouly said, memang sangat bermanfaat.Banyak perkara yang aku belajar. Mesej yang disampaikan Muhamed Fares (orang yang di dalam video)sangat jelas dan mudah difahami. Plus, penyampaiannya yang menarik membuatkan kita berkata pada diri sendiri..


"ah, indahnya islam rupanya...."

Insyaallah. Sama-samalah kita bertekad untuk membuktikan kepada orang lain (non-muslim terutamanya) bahawa puasa bukanlah alasan untuk kita menjadi seorang muslim yang tidak produktif.

To UTPian, we got another 3 days before hari raya holiday. So use it wisely, to prove you are a high quality Muslim student. Even in fasting month. Never escape class or tutorial, come to class early...just for more 3 days..






p/s: This post is not actually just to comments about UTPian's Muslim attitude, but it is als for everyone else who subscribe the attitude listed above...









0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP