Tuesday, August 23, 2011

"We" (UTPian's Muslim) prove Ramadhan reduces our productivity

Facts:

1) Ramadhan reduces the speed of the Muslims. They always late.

2) The attendance to the class is drastically decreases. Guess who is absent at the first place?

ans: MUSLIMS

reasons:
i- LAZY
ii- OVERSLEEP
iii- sick (rare case)

3) Ramadhan is the "festival of excessive sleep" during the day. (just ask yourself how many hours you sleep during the day and how many time you miss your class because of it)

4), 5).....(what else? just list it!...there are a lot more evidences that show Ramadhan reduces our productivity.The prove is yourself!)

(sigh...)

*******

hmh...

Marah, kecewa, sakit hati dengan diri sendiri kerana merasakan diri ini termasuk juga dalam kalangan orang di atas.

Pernah sekali dalam kelas, lecturer Chinese mengomen tentang kehadiran. Waktu tu kelas pagi pukul 9.

" Where is the others? only this this number ea?" sambil tangannya mengira jumlah pelajar yang hadir.

" Ooo, because of fasting ea. I used to be at the same situation either during my college life. My Muslim friend told me that they usually fell asleep after taking the "breakfast"..they call it sahur...am I right?...then they never woke up early in the morning once they sleep. So next time, please don't sleep again after taking the breakfast..." dia menyambung.

Dari riak mukanya, jujur aku cakap,tak nampak langsung niat nak memperlecehkan pelajar islam. Hanya sekadar berkongsi pengalamannya. Lagipun dia seorangan lecturer yang baik dan sangat mengambil berat tentang kefahaman pelajar akan apa yang diajarkannya.

Tapi entah kenapa, kata-kata itu sangat memberi kesan yang memberkas..

"Inikah erti Ramadhan yang kita tunjukkan kepada non muslim?" bisik hatiku.

Sedangkan umat islam terdahulu mengukir banyak sejarah agung semasa di bulan Ramadhan. Mereka sangat produktif. Kemenangan pada perang Badar Al-Kubra, peperangan Al-Buwaib pembukaan kota Mekah, semuanya berlaku pada bulan Ramadhan..

*******

Hmh, tak boleh jadi keadaan dibiarkan berlarutan begini. 7 hari lagi berbaki sebelum Ramadhan melabuhkan tirainya.

Aku selalu mengingatkan diri bahawa kita bukannya berdiri sekadar mewakili diri sendiri. Tapi kita mewakili ibu bapa kita, kita mewakili keluarga kita, kita mewakili institusi yang mana kita berada di dalamnya dan yang paling penting, kita mewakili ISLAM. Jadi perlu kita berhati-hari menunjukkan sikap kita supaya tidak memberi tanggapan buruk pada islam.

Mungkin sedikit perkongsian. Tengok video kat bawah ni:




dan juga ni



Mudah-mudahan jadi panduan kita untuk menjadikan 7 hari Ramadhan yang berbaki, sebagai Ramadhan yang berkualiti.

Sedikit komen tentang video yang aku attach. Subhanallah, seriouly said, memang sangat bermanfaat.Banyak perkara yang aku belajar. Mesej yang disampaikan Muhamed Fares (orang yang di dalam video)sangat jelas dan mudah difahami. Plus, penyampaiannya yang menarik membuatkan kita berkata pada diri sendiri..


"ah, indahnya islam rupanya...."

Insyaallah. Sama-samalah kita bertekad untuk membuktikan kepada orang lain (non-muslim terutamanya) bahawa puasa bukanlah alasan untuk kita menjadi seorang muslim yang tidak produktif.

To UTPian, we got another 3 days before hari raya holiday. So use it wisely, to prove you are a high quality Muslim student. Even in fasting month. Never escape class or tutorial, come to class early...just for more 3 days..






p/s: This post is not actually just to comments about UTPian's Muslim attitude, but it is als for everyone else who subscribe the attitude listed above...









Read more...

Sunday, August 21, 2011

malam tadi malam lailatul qadar (malam 21)

" wei, malam tadi malam lailatul qadar"

"haish, mana hang tau?"

"aku tau la..ni aku nak tanya hang, malam tadi malan ke berapa Ramadhan?"

"malam 21"

"ha, nampak..kan malam lailatul qadar berlaku pada malam-malam ganjil pada 10 yang terkahir?"

"macam mana hang tau malam tadi malam lailatul qadar? apa bukti?"

"aku download movie malam tadi dapat 12Mb per second wo...guna lan UTP...biasa 45 kb per second je"

"err...."

**************************

Subhanallah, nampaknya kita dah masuk fasa 10 malam terakhir Ramadhan (^_^).
Dalam islam, fasa ini merupakan fasa yang amat penting bagi insan-insan yang tahu nilainya. Di mana diantara malam-malam ganjilnya, tersedia satu malam yang amat istimewa, yakni lailatul qadar.

Macam-macam perkara aneh yang kita dengar apabila dikaitkan dengan lailatul qadar. Pokok sujud lah. Air sungai berhenti mengalirlah. Sejadah sujudlah. Production kueh lopeh seorang makcik tiba-tiba menjadi amat banyak keesokan harinya kerana pada malam tersebut dia melatah "opocot, lopeh, lopeh, lopeh (300x)" gara-gara diusik anaknya...(^_^)...

Apa-apa pun, semua yang kita dengar itu, tidak ada nas-nas atau dalil yang sahih menerangkannya. Justeru, sejauh mana kebenarannya, Allah sahaja yang lebih mengetahui.

Namun, 1 perkara jelas, kita dianjurkan untuk mengimarahkan masjid dengan beri'tikaf pada malam harinya (10 malam terakhir). Kita juga digalakkan untuk mempertingkatkan amalan-amalan kita dalam usaha bertaqarrub kepada-Nya.

Justeru hal inilah selayaknya yang kita lakukan. Perbanyakkan ibadat. Bukan keluar rumah waktu malam untuk melihat sama ada pokok sujud atau pun tidak kemudian main mercun. Bukan juga pergi ke sungai untuk melihat sama ada air berhenti mengalir atau pun tidak, kemudian sambung tidur!

****

Sahabat-sahabat yang dikasihi sekalian. Mungkin tahun lepas kita beri'tikaf penuh pada malam 10 terakhirnya. Dihidupkan lagi dengan ibadah-ibadah sunat. Tapi tidak kita rasai kehadiran lailatul qadar. Begitu juga pada tahun-tahun sebelumnya. Malah kita berazam untuk memburunya lagipada kesempatan kali ini.

Entah jumpa, entah tidak.

Namun usah khuatir. Teruskan perbanyak amalan-amalan sunat terutama pada malam harinya...Andai masih tidak dapat merasai kehadiran lailatul qadar, itu tidak mengapa. Sekurang-kurangnya, tercatat disisiNya bahawa kita merupakan orang-orang yang menghidupkan 10 malam terakhir dengan ibadah sekalipun kita gagal merasai kehadiran lailatul qadar. (^_^)

Sedangkan Rasulullah pun berusia 40 tahun tatkala menemui lailatul qadar!

Sepanjang tempoh 40 tahun itu, baginda diuji dengan pelbagai ujian yang sangat berat.pernah hatinya dibelah dan disucikan malaikat.Enam bulan sebelum lailatul qadar, baginda mengasingkan diri secara intensif meninggalkan keluarga dan kaumnya sementara menumpukan sepenuh hati kepada Allah di gua Hira. Setelah apa yang dilalui baginda, barulah baginda bertemu jodoh dengan lailatul qadar tatkala wahyu pertama diturunkan.

Persoalannya, sudah bersih benarkah hati kita untuk layak bertemu dan merasai kehadiran lailatul qadar?

Wallahualam, yang pasti, kita akan terus membersihkan hati kita! Sekalipun itu sehingga kita mati! Mudah-mudahan ada jodoh bertemu lailatul qadar. Ya Allah, apalah kiranya kau izinkan hati-hati ini bertemu dengan malam yang istimewa itu ya Allah..






Read more...

Thursday, August 18, 2011

Mohon baca sebelum add saya



Assalamualaikum...

Huh....(tarik nafas panjang)

It always happen to me when i get friend request in Facebook from someone i don't know...

Mudah-mudahan Allah permudahkan apa yang aku ingin sampaikan....

Macam ni......terlebih dahulu, saya mohon anda membaca pendirian saya berkaitan hal ini di dalam post yang pernah saya nukilkan sebelum ini:

klik sini: "kenalan" di alam maya ...(part 1)

(selesaikan dahulu membaca artikel pada link di atas sebelum meneruskan pembacaan)

Saya sedar, saat saya menulis artikel tersebut, pembawaan saya agak stereotyping dan ada juga unsur-unsur prasangka....Saya mohon maaf terlebih dahulu...Namun di situ, teselit satu hakikat yang sangat penting yang cuba saya sampaikan berkaitan "kenalan" dan "sahabat"....


(saat ini, saya beranggapan anda sudah mengerti pendirian saya)

Atas dasar pendirian inilah, saya decide untuk menapis acceptation of friend request di dalam Facebook..Saya hanya menerima friend request dari sahabat-sahabat yang saya kenal serta yang mempunyai latar belakang tertentu(e.g.:cikgu-cikgu, junior-junior yang sama sekolah, orang-orang kampung dan yang sewaktu dengannya).

Ketahuilah, sesungguhnya banyak lagi haq-haq "sahabat" kita yang belum kita tunaikan...Sedang haq mereka pun belum tertunai, bagaimana pula kita ingin tunaikan haq-haq "kenalan" kita?...

Utamakanlah dahulu untuk lebih mengenali sahabat-sahabat anda yang hadir di depan mata daripada entah siapa kenalan yang baru anda add...Bicaranya belum tentu jujur..Cakapnya belum tentu betul...Bahkan belum tentu kita dapat menjadi diri kita sebenar sewaktu berbicara dengannya..Ah, ruginya diri kita ketika itu, menipu diri sendiri untuk menipu orang lain!

huh..

Meskipun demikian, ada 1 hakikat "berkenalan" yang pada pendapat saya wajar dilakukan...Saya tidak menemui satu perkenalan yang lebih baik dalam berkenal-kenal di alam maya melainkan atas dasar perkonsian ilmu dan usaha islah antara satu sama lain...Jika masih ingin berkenalan dengan saya, saya syorkan, berkenal-kenallah dengan tulisan saya di blog ni...moga ada manfaat yang dapat dicedok walaupun tidaklah seberapa..tidak perlulah berkenalan dengan tuan empunya diri...kerana tiada apa yang istimewa pun...

wassalam~





Read more...

Monday, August 15, 2011

Anda lapar mata sebenarnya (^_^)




Nasib baik manusia ada dua tangan..



Kalaulah manusia ada sepuluh tangan..




Habis sepuluh-sepuluh tangan dok pakat penuh dengan plastik sekembalinya dari bazaar Ramadhan...



(^_^)

~Don't make Ramadhan and eating contest~

Read more...

Friday, August 12, 2011

Mujurlah....

Mujurlah dosa itu tidak berbau..

Andai kata ia berbau..siapalah agaknya yang sanggup mendekati kita?

Mungkin kita ada ramai kawan. Kita ada banyak orang yang menyanjungi kita. Setiap update status kita di facebook mendapat respon yang banyak dan baik-baik belaka..

Tetapi itu tak bermaksud diri kita sudah cukup baik...tidak bermaksud diri kita sudah cukup mulia..tetapi ketahuilah, kita mempunyai ramai orang yang menyanjungi dan menyayangi kita kerana Allah S.W.T tutup keaiban kita di mata-mata manusia...

Andai kata Allah zahirkan tiap-tiap dosa kita di depan orang ramai..Allah zahirkan apa yang ada di dalam kita yang tidak selari dengan apa yang diucapkan lidah..Allah tunjukkan satu persatu kejelekan yang kita sembunyikan daripada kawan-kawan kita....Siapakah lagi diri kita di hadapan mereka pada saat itu?

Subhanallah..mujurlah masih banyak "kebusukan" diri kita yang Dia hijabkan dari mata dunia...

Di bulan Ramdhan ini..Burulah magrifahNya.....



**********

entri-entri berkaitan Ramdhan yang pernah aku nukilkah sebelum ini:

http://fityah91.blogspot.com/2010/08/membina-tabiat-di-bulan-ramadhan.html

http://fityah91.blogspot.com/2010/08/cepat-la-rukuk-pak-imam.html


http://fityah91.blogspot.com/2010/08/bila-lagi.html


http://fityah91.blogspot.com/2010/09/kalau-bulan-ramadhan-boleh-bulan-lain.html









Read more...

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP