Saturday, April 10, 2010

Hard Disk vs RAM

Realiti pengurusan masa kebanyakan kita (2)

******
"test 2 will be conducted 2 week from now. the chapter will cover the chapter you learn right now and the next chapter that we are going to learn after this. Be prepared. Use this opportunity to improve your coursework mark" the lecturer remind her students..

***** one day before test****

" alamak, habis r aku..esok ada test!..dah la tak study lg" bisik hati si X.

Kemudian si X mengambil buku di atas mejanya yang sudah berhabuk.lalu dibelek-beleknya.

"mak ei, banyaknya aku tak cover lg. habis la aku"

" as P increase V will decrease..oooo baru aku faham, mcm ni rupanya...aik, ni apa pulak ni..argh...awat susah sgt pulak ni??..tension2,..ah, main PES jap lah...goal!..baik aku sambung balik study...pung-pang-pung-pang...huh habis pun...alamak, dah pukul 3 pagi..ah, tawakal je lah..harap2 esok bangun awal..dah la test pukul 8"

****during test****

"ya allah, susahnya...apa yg aku study mlm tadi!apasal x bley ingat ni!..time ni la pulak otak ni blank...argh!..zzz,zzz" rebah , lentok kepenatan..sedar2 masa dah time, sedang kertas kekosongan..



**************

Perkara di atas mungkin pernah berlaku kepada kita, adik-adik kita mahupun rakan-rakan kita.Time tu lah baru nak faham, time tu lah nak tension, time tu lah nak main PES( lepas tensyen),time tu lah start pening, semuanya time tu. Sekiranya dikaji faktor yang menyumbang kepada berlakunya perkara di atas, saya yakin kita semua akan bersuara dalam nada sama:

"study last minute"

Apa sebenarnya yang berlaku pada otak kita ketika study last minit?

Apabila kita study last minute, kita sebenarnya hanya menyimpan memori yang kita gunakan untuk study di dalam 'RAM' dan bukannya ' Hard Disk'.

"aik, bila masa pulak otak aku ada RAM dengan Hard Disk ni?"

Pening? Tak faham?

Jangan pening dulu. Baiklah, saya akan terangkan. RAM dan Hard Disk adalah komponen di dalam komputer yang bertindak sebagai storage. Maknanya, semua maklumat yang kita masukkan akan disimpan di dalam RAM ataupun Hard Disk. Samalah seperti studi, semua maklumat akan di simpan didalam otak.

Bezanya, maklumat yang di simpan di dalam RAM hanyalah sementara, hanya ketika komputer beroperasi. selepas kita matikan komputer, maklumat tersebut akan hilang dan tidak boleh di akses lagi.


Sebagai contoh aktiviti copy and paste menggunakan word. selagi mana komputer tidak di off, kita boleh paste sebenyak mana pun item yang kita copy dengan cara rigth click dan klik "paste"( kalau nak cepat just tekan Ctrl+V). Cuba matikan komputer dan buka semula. Buka word document dan right klik. Anda akan dapati "paste" tidak menyala lagi. untuk paste, anda perlu copy semula. Kerana apa? kerana memori item yang hendak di paste tadi telah hilang sewaktu komputer di tutup.

Lain pula Hard Disk.Segala apa yang kita simpan di dalam hard disk bolah di akses walaupun setelah komputer ditutup. Sebagai contoh, kita save assignment yang kita taip menggunakan word di desktop. Apabila komputer di buka semula setelah ditutup, kita masih boleh mengakses assignment yang kita taip menggunakan word tadi. pendek kata, selagi kita tidak delete file word tadi, selagi itu kita boleh mengaksesnya.

Samalah seperti otak. Apabila kita study last minit, segala information yang kita serap kebanyakannya hanya di simpan di dalam 'RAM'. Sebab itulah apabila kita bangun dari tidur dan menduduki test @ exam, tiba-tiba sahaja otak kita jadi blank. Habis semua yang kita studi malam tadi hilang.

Pengajarannya, jangan simpan memori kita di dalam 'RAM', tapi simpanlah di dalam 'Hard Disk'. Sentiasa boleh diakses apabila diperlukan. Untuk itu, kita perlu studi "early in the minute" dan sentiasa review apa yang kita dah belajar.

2 comments:

KiTa_KaWaN April 10, 2010 at 11:59 AM  

masing2 ada cara belajar sndiri..kalau yang mmg study last minute tp mmg dah bnyk latihan takpa...itu kelebihan namanya..
cuma yg quite annoying is bila mengaku tak blaja..mengeluh..sedih sampai buat org lain pelik gila..tp bila result kuar gempak..haha

but the point is..kekalkan memori dalam simpanan yang bole diakses selalu..
dan sekarang org akan ingat Allah bila exam..pelik aku..

fiqOo April 16, 2010 at 1:42 AM  

betul.
study last minute mmg ada tendency untuk lupa apa yang dah belajar.
walaupun baru beberapa minit lepas baca.

tapi ada jugak yang baru study sambil lecturer nak pass kertas quiz, tapi end up dapat result yang excellent.
betul kata orang di atas, itu depends on the individual.
tapi jarang jumpa orang yang macam tu.
memang gifted.

Post a Comment

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP