Wednesday, March 31, 2010

Realiti pengurusan masa kebanyakan kita (1)

Perhatian: post kali ini memerlukan pembaca untuk mempunyai kemahiran menganalisis graf. Sebarang masalah atau feedback bolehlah dihantarkan dibahagian 'komen'

**********

Lumrah kehidupan, ada saja tugasan yang di berikan kepada kita untuk disiapkan.


Dan lumrahnya, beginilah "strategi" yang kita gunakan untuk menyiapkan tugasan tersebut :


Alhamdulillah at least tugasan berjaya disiapkan, ye dak? Tetapi sebaik manakah kualiti tugasan yang kita lakukan?

Nah, lihat ini pula:


Apabila kerja bertimbun-timbun begini, gamaknya beginilah jadinya kita:



Agak-agaknya kenapa ye jadi begini?

Barangkali disebabkan ini:


Sampai bila kita hendak terus begini?

Ayuh sama-sama bermuhasabah diri dan memperbaiki
"strategi" kita dalam menguruskan masa.

**********

Dari Ibnu Abbas R.A. ia berkata: Nabi SAW bersabda: " Ada dua nikmat yang sering kebanyakan manusia tertipu oleh dua nikmat tersebut (sering melupakannya), yaitu nikmat sewaktu SEHAT dan nikmat sewaktu SENANG (lapang)".

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman,beramal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran

(Surah Al-Asr)





Read more...

Sunday, March 21, 2010

Penangan Facebook




Belakangan ini hatiku amat terganggu. Seolah-olah ia semakin keras. Membuatkan setiap amalan yang aku lakukan terasa begitu tawar, hambar dan gersang. Aku cuba mencari di mana silapnya. Barangkali kerana terlalu banyak masa kuhabiskan dengan perkara lagha.

Terlalu asyik berfacebook!

Sehinggakan facebook lebih kusukai daripada membaca al-quran. Pantang ada masa lapang, pasti nak online. Sedangkan banyak lagi perkara berfaedah boleh dilakukan untuk mengisi kelapangan itu. Sampaikan sambil study pun nak online. Kalau boleh sepanjang masa nak online. Mangsanya laptop kawanku kerana aku masih tak punyai laptop. Hebatnya penangan facebook ni.

"Perkara ini tak sepatutnya berlaku kepada diri yang mengaku dirinya seorang daie ! Di mana mujahadah ala nafsihi (mujahadah dalam melawan nafsu)? Di mana haarithun ala waqtihi? " bentak hatiku yang mulai resah dengan fiilku.Takut-takut kelaghaan yang sedang kulakukan ini adalah dosa. Teringatku akan satu sabda Rasulullah SAW :

"..dosa adalah sesuatu yang menimbulkan resah di hatimu dan kamu benci jika ia dilihat orang"
(hadis riwayat Muslim).


Tidak kunafikan banyak juga perkara yang boleh aku manfaatkan untuk dakwah dalam laman sosial ini, sayangnya aku masih gagal berbuat demikian malah aku pula yang dimanfaatkan. Begitu banyak masa terbuang dengan perkara sia-sia. Ah, runsingnya hatiku!

Sirah menukilkan kisah seorang sahabat yang dilalaikan kebunnya dari mengingati Allah. Lalu dijual kebun itu agar dia bisa kembali mengingati Allah dengan sepenuh hati.

Pernah juga tercetus dibenakku untuk memansuhkan akaun facebook ini sepertimana pernah kulakukan pada akaun Tagged dulu, tapi kali ini aku tak berdaya. Perasaan takut kehilangan beberapa "kenalan" dan ratusan "sahabat" yang ditemui kembali setelah lama terpisah menghalang diri ini daripada berbuat demikian.

Sugguh aku tak berkekuatan untuk memansuhkan akaun facebookku. Dan aku juga sering tewas dalam melawan "nafsu facebook" ini.

Apa yang perlu aku lakukan?

"Ya Allah, kauberikanlah kukuatan dalam diri ini dalam memelihara diri daripada dosa dan perkara-perkara tak berfaedah"



Read more...

Wednesday, March 3, 2010

Apa yang engkau kejar-kejarkan?

Pernahkah kita terfikir, apa sebenarnya yang kita cari di dunia ini?

Ataupun kita sendiri masih blur apa sebenarnya yang kita kejar selama ini.
Ada orang kehidupannya berkisarkan tentang belajar. Cermin mata "berkuasa tinggi" yang melekap dimatanya menggambarkan dia adalah pelajar yang sentiasa mendapat keputusan yang cemerlang pada setiap kuiz, assignment, lab, test mahupun exam. Aktiviti lain selain belajar atau mambaca hanyalah membuang masa, termasuklah aktivi kokurikulum.

Kehadirannya di kafe, kelas, mahupun dimana-mana sahaja sentiasa menimbulkan kegugatan dan ancaman kepada pelajar-pelajar lain yang melihatnya kerana buku sentiasa di tangan. Bila hari peperiksaan tiba, hanya alat tulis dan kad matrik yang menemaninya.

Buku atau nota semuanya ditinggalkan di bilik. Muka tenang bersahaja menambahkan lagi tekanan kepada pelajar-pelajar lain yang tengah sibuk membelek buku teks setebal 800 muka surat memanfaatkan masa-masa terakhir sebelum masuk ke dewan peperiksaan. Seperti yang dijangka, apabila result peperiksaan diumumkan, keputusannya adalah 4 flat.

Dia mungkin berjaya dalam kehidupannya sebagai pelajar, tetapi itu kejayaan itu tidak menjanjikan pekerjaan yang baik. Barangkali selepas tamat pengajian, dia hanya menanam anggur (menganggur) kerana tewas di medan temuduga. Maklumlah, dalam temuduga tidak ada soalan differential equation, atomic orbital mahupun lewis structure.




Justeru, adakah kehidupannya hanya semata-mata untuk belajar?

Adapula orang yang kehidupannya tentang mengejar wang. Sehingga dikenali ramai orang sebagai seorang yang berwang. Kata-kata semangat : " Money is Everything " ditampal di segenap dinding bilik menyemarakkan lagi dirinya untuk berusaha keras mencari wang setiap hari.



Syarikat besarnya yang mengandungi beribu-ribu kakitangan semuanya di dalam kawalan. Tapi isteri seorang dan anak dua tak mampu dikawalnya. Anak merayap entah ke mana, isteri pula asyik nak cari gaduh apabila dia pulang ke rumah.

Jadi, adakah " Money is Everything" ?

Justeru, apa yang dikejar sebenarnya di dunia ini?

Apa yang ada sebenarnya pada 4 flat? Apa yang ada sebenarnya pada wang?

Di situ ada kebahagiaan.. ya, kebahagiaan ataupun ketenangan... itulah yang kita semua kejar di dunia ini sebenarnya.

Tidak hairanlah ada orang yang merogol perempuan berkali-kali tanpa ada perasaan bersalah mahupun takut. Kerana baginya merogol itu satu kebahagiaan.

Tidak hairanlah ada orang yang sanggup "bermesej-mesesan" dengan balak atau ceweknya sampai pukul dua tiga pagi tak tidur-tidur lagi. kerna itu adalah satu kebahagiaan baginya.



Tidak hairanlah ada orang yang ditelinganya sentiasa terlekap earphone mendengar gratisan muzik setiap hari...Kerana mendengar muzik itu adalah sesuatu yang membahagiakan bagi dirinya..

Tetapi adakah semua tindakan yang kita cipta untuk membahagiakan diri kita ini benar-benar membahagiakan?

Selama manakah kebahagiaan itu berkekalan?

Ingat!

di hujung nanti kita cuma ada dua penghujung. 1 membahagiakan manakala 1 lagi menyiksakan.
Justeru pastikan segala kebahagiaan yang kita cipta akan turut menjurus kepada kebahagiaan "di sana" kelak. Tidak berguna rasanya untuk menikmati nikmat sesaat sedang sengsara selama "infinity of time"..

Sesugguhnya Allah SWt telah berfirman :

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah, ketahuilah hanya dengan mengingati allah itu,tenang tenteramlah hati manusia" (Ar-Ra'd:28)

Read more...

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP