Sunday, December 27, 2009

Vaksin untuk virus pink..


Kumelihat realiti remaja masakini... Begitu ramai yang telah dijangkiti dengan virus yg kugelar virus pink..asyik dengan pasangan masing2...menumpahkan segala perasaan cinta antara satu sama lain..

Barangkali mereka fikir mereka bahagia...mungkin..
kerna yang berasa bahagia itu adalah nafsu sedang iman terseksa..inilah bahayanya virus pink ; mejadikan indah pada pandangan insan2 yang dijangkitinya akan maksiat yang dilakukan..

Setelah kutelusuri masalah ini, kudapati virus pink ini menjangkiti remaja2 yang tidak tahu mengalirkan perasaan cinta kearah yang sepatutnya...jika kecil dahulu perasaan ini hanya untuk ibu dah ayah, bila meningkat remaja ia mula beralih arah...sayangnya remaja sering tersalah arah..kerna itulah mereka perlu dibimbing...

Aku dapati virus ini dapat diubati dengan suatu vaksin..
yakni vaksin usrah..
Dalam usrah remaja2 ini akan lebih terbimbing...perasaan cinta dapat disalurkan dengan betul kepada ahli2 usrah...alangkah untungnya bila dapat merasai manisnya ukhuwah serta redha dari Ilahi?..

Bagiku sudah cukup usrah sebagai pengganti kepada virus pink...x perlu nak ber'couple'..kerna ia mengundang murka Ilahi..

****
Buat mereka yang telah pun terkesan dengan usrah..teruskan berada didalam biah yang baik ini sebagai pembimbing diri kalian..manfaatkannya sebaik mungkin...insyaallah usrah merupakan medan yang baik dalam membentuk jati diri...

Buat yang belum...aku hanyalah sekadar memberi pandangan ..sesungguhnya virus pink bukanlah satu2nya virus yang menyerang kita, malahan banyak lagi virus yang lain..dan aku melihat usrah sebagai satu alternatif yang amat baik untuk menghadapi segala virus2 tersebut..

****
p/s: kadang2 aku terfikir...bagaimanakah agaknya hidupku tanpa usrah yang aku ikuti skg ini?

6 comments:

ADZLAN SYAZNI December 27, 2009 at 10:43 PM  

vaksin utk malas cmne man???
hahaha...

KiTa_KaWaN December 28, 2009 at 4:24 AM  

basmalah..

sesungguhnya vaksin untuk segala penyakit hati ada di hati jua..

kalau aktif dalam usrah sekali pun, aktif bertabligh sekali pun..rajin ke pusat ilmu sekali pun..rajin dakwah ke sana sini.. pun kalau hati masih tidak diubati dari akar umbi, yang hitam kekal hitam, yang rosak kekal rosak..

vaksin untuk hati ada di hati........cari di sana..terubat semuanya..

p/s : hatta malas sekali pun..haha

fityah91 December 29, 2009 at 7:20 PM  

to adzlan->
vaksin malas??
RAJIN la (^_^)...

to taufiq->
hati terubat bila adanya "kesedaran"dan "kefahaman"daripada petunjuk Ilahi..dan kita diajar untuk memohon dan mencari hidayah daripadaNya..

Dimana boleh dicari petunjuk Ilahi?

majlis2 ilmu, zikrullah, membaca alquran, bersilaturrahim dan byk lagi yg kebanyakannya diaplikasikan dalam usrah..

just like i said, i see usrah as a very good "alternative" utk membina jati diri..other than that, of course ada byk lg medium yg boleh digunakan untuk membentuk jati diri seorang muslim sejati(^_^)

anyaway, i do realy agree with you..ubat hati ada di hati ; "kesedaran" dan "kefahaman" yang yang berneracakan pandangan keimanan dan bukannya hawa nafsu...

ayuh ramai2 mencari "kesedaran" dan "kefahaman" melalui pelbagai medium yang tersedia kini (=

Ir Firdaus January 4, 2010 at 7:25 AM  

yeah!
thats right!
virus ni mmg amat cepat merebak sekarang...
even kt tmpt aku ni skunk pown sme je...

so thats good if we have our own usrah..
all da problem we can share with them n they insyaALLAH wiil helps us...

p/s : aku suke ler bce blog ko nie... best! thumbs up!

Najihah January 6, 2010 at 12:44 AM  

salam akh.. emm btol2..virus pink mmg da widespread skg nih.. tp mcm mana yer nk tarik remaja2 ni g usrah? umm...musykil2..

fityah91 January 7, 2010 at 11:04 PM  

wsalam Najihah..

i belive to do so, u must be "somebody" on ur targetted person..dapatkan kepercayaannya...everything will become easier after that, insyaallah..nk join usrah pun snang..

so, think the way how u can be "somebody" in ur targetted person...(^_^)

Post a Comment

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP