Sunday, December 20, 2009

Selamatkan diri ! Api ! Api !....



"Nun di sana kelihatan api sedang marak membakar rumah yang masih berisi dengan insan-insan di dalamnya.. kebanyakannya masih lena diulit mimpi indah dalam keadaan tidak sedarkan diri..sedang bahaya mendekati dari segenap arah..ada juga yang telah di hempap dengan runtuhan papan-papan yang rebah dek dimamah api, tapi masih bernyawa..


Syukurlah ada beberapa insan pilihan tersedar dari terus lena...Jumlah mereka hanyalah segelintir jika nak dibandingkan dengan jumlah insan yang terus tidak sedarkan diri..berusaha untuk menyedarkan insan-insan lain..dan membawa mereka jauh...jauh dari bahaya...."

*****
Inilah ibaratnya kehidupan yang kita lalui masa kini...
umpama buih di lautan banyaknya manusia islam
yang masih tidak sedar bahawa mereka sedang dan sentiasa di serang dari segenap arah..
baik yang terlihat(jarum-jarum kafir laknatullah yang menusuk fikiran berupa budaya hedonisme, seks bebas, pakaian-pakaian yang tidak menutup aurat dsb)
maupun yang tersirat (bisikan syaitan dan nafsu)..
Yang mana setiap kali kemungkaran ini dilakukan mendekatkan lagi pelakunya kepada bahaya yang lebih besar yakni, NERAKA..
Mujurlah masih ada golongan yang menyedari bahana bahaya ini..
mereka sentiasa berusaha menangkis serangan-serangan ini dengan sedaya-upaya baik yang datang kepada mereka mahupun kepada insan-insan lain...bermujahadah untuk menyelamatkan insan-insan yang sedang "lena" ..merekalah para daie yang menyeru kepada yang makruf dan mencegah kemungkaran...
"kamu adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan untuk manusia, kamu menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran dan kamu beriman kepada allah..." (Al-imran:110)
*****
Buat para daie
Bersabarlah dalam menyeru insan-insan yang didakwahi..sesugguhnya kalian menyeru mereka ke arah suatu yang tidak ternilai harganya..
"Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, pastilah mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka.." (At-Taubah:42)
Bukan kerna malapnya bintang membuatkan ia tidak kelihatan di malam hari,
tapi kerna pekatnya awan yang melindungi sinarnya..
berdoalah kepada Allah agar dihilangkan halangan-halangan yang menyekat pandangan mata hati mereka sehingga mereka dapat melihat dengan sejelas-jelasnya akan bahaya yang menyerang mereka serta jalan keluar dari bahaya tersebut..
******
Buat insan-insan yang masih lena dibuai mimpi
Ayuh, sedarlah!..kehidupan ini hanya sementara..jangan terus membiarkan diri digelumangi perkara-perkara lagha dan maksiat.. sesugguhnya tempat kembali kita hanyalah pada Allah..dan di sana kita akan dinilai nanti..yang mana penghujungya cuma dua pilihan..
yakni
SYURGA atau NERAKA





0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP