Friday, September 25, 2009

Muhasabah diri di syawal

Resah menyelubungi diri tatkala mengimbau kembali fiilku di jendela syawal ini. Lain sekali perilakuku di aidilfitri ini jika nak dibandingkan dgn apa yg telah ku usahakan di madrasah ramdhan yg baru 6 hari melambai pergi...seolah-olah deruman enjin mujahadah untuk melawan nafsu dan bisikan syaitan menjadi semakin perlahan...

Kuambil masa sebentar untuk bermuhasabah diri..sedar hakikat bahawa hati mulai semakin keras...

mungkin kerna tgn ini x henti2 mencapai kuih muih di dalam balang yang sepatutnya dihidangkan kepada tetamu yg datang melawat. perut kempis jadi bulat..jesteru hati menjadi semakin malap..badan bertambah berat..nk pi masjid pun x larat..tambahan pula mata di jamu pemudi yg berpakaian ketat-ketat (ya allah berilah kekuatan kepadaku untuk menundukkan pandngan terhadap perkara2 yg engkau haramkan utk mata ini)..

Katakanlah kepada laki-laki yg beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya:yg demikian itu lebih suci bagi mereka.sungguh Allah maha mengetahui apa yg mereka perbuat (annur:30)

Pada kesempatan Engkau mengingatkan diri ini Ya Allah..Kau suburkanlah kembali semangat ini untuk terus beristiqamah mentaatiMu..ringan badan utk beribadah kpdMu..kekuatan utk meninggalkan kemaksiatan yg mengundang kemurkaanMu..

Ya Allah,
semoga di kemeriahan Syawal ini
Hati kami tetap di madrasah Ramadan
Dalam alpa dan berdosa… kami takut
Dalam ingat dan taat… kami harap
Takut kemurkaan-MU!
Harap keampunan-MU!

Semoga segala yg baik 'di madrsah tarbiyah' dapat dikekalkan untuk menempuh 11 bulan yg mendatang...





p/s: sampai bila nk bersugguh-sungguh beribadah "HANYA" pd bulan ramdhan?bagaimana pula bulan yg lain?

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP